ΣΤΑ ΙΩΑΝΝΙΝΑ Ο Γ. Γ. ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ – Στο «κάδρο» πανδημία, αξιολόγηση και εκπαίδευση προσφύγων

Μείζονα ζητήματα, όπως η διαχείριση της πανδημίας στα σχολεία, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και η εκπαίδευση των προσφύγων, απασχόλησαν τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, Αλέξανδρο Κόπτση, κατά την επίσκεψή του στα Ιωάννινα.

Ειδικότερα ο κ. Κόπτσης στο ερώτημα για την πανδημία και το μέλλον της λειτουργίας των σχολείων, ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία τέτοια σκέψη για κλείσιμο των σχολείων ενώ επανέλαβε ότι διενεργούνται διαγνωστικοί έλεγχοι και λαμβάνονται μέτρα για να συνεχιστεί η δια ζώσης εκπαίδευση των παιδιών σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Ο κ. Κόπτσης ρωτήθηκε και για όσα καταλογίζει η Αξιωματική Αντιπολίτευση για «αλχημείες» στον αριθμό των κρουσμάτων για να απαντήσει ότι ο ΕΟΔΥ ανακοινώνει καθημερινά τους αριθμούς των κρουσμάτων και αυτά δεν μπορούν να αλλαχτούν.

Ερωτηθείς για τις συμπτύξεις των σχολικών τμημάτων ξεκαθάρισε ότι ακολουθούν την νομοθεσία και υποστήριξε ότι υπάρχει «εξορθολογισμός» ενώ υποστήριξε ότι έχουν κάνει χιλιάδες προσλήψεις εκπαιδευτικών.

Για την αξιολόγηση

Μεγάλο κομμάτι αφιερώθηκε και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που σύμφωνα με τον Γ.Γ. θα ξεκινήσει φέτος.

«Δεν έχει καμία σχέση με αυτό που προβάλλεται από κάποιους. Δείχνει τιμωρία, δείχνει συνέπειες, καμία σχέση. Αν δείτε ακόμα και των εκπαιδευτικών την αξιολόγηση, θα δείτε ότι η μοναδική «συνέπεια» είναι ότι θα πάρει την χαμηλότερη από την κλίμακα βαθμολογία, ότι δεν μπορεί να αντεπεξέλθει επαρκώς στα καθήκοντά του και εκεί έρχεται το κράτος και σου κάνει μια επιμόρφωση. Ξέρουμε ότι υπάρχουν άνθρωποι που χρειάζονται κάποια επιμόρφωση και θέλουμε υγιείς εκπαιδευτικούς γενικότερα, σε υγιείς τάξεις για να βελτιώσουν την απόδοση και την αποτελεσματικότητα του σχολείου, προς όφελος των μαθητών. Πρωτίστως σημασία και στόχος είναι ο μαθητής, πρέπει να φτιάξουμε την εκπαίδευση, να φτιάξουμε τους αυριανούς πολίτες που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις συνθήκες της εποχής. Χρηστικό και χρήσιμο σχολείο. Όχι κουραστικό, όχι αποστήθιση αλλά δραστηριότητες εργαστήρια. Καμία τιμωρητική διάθεση για κανένα σχολείο, για κανέναν εκπαιδευτικό» συμπλήρωσε.

Η εκπαίδευση των προσφύγων

Εν τω μεταξύ, με τίτλο «Εκπαίδευση προσφύγων: Προκλήσεις και προοπτικές», διοργανώθηκε ημερίδας, από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου, στον πολιτιστικό πολυχώρο «Δημήτρης Χατζής».

Στην ημερίδα συμμετείχε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης.

Ο κ. Κόπτσης κατά την διάρκεια των εργασιών είχε την ευκαιρία να μιλήσει για όσα έχουν γίνει αλλά και για όσα πρέπει να γίνουν για την εκπαίδευση συνολικά επικεντρώνοντας στην εκπαίδευση των προσφύγων που ζουν στην περιφέρεια της Ηπείρου. Στόχος όπως ακούστηκε είναι να υπάρξει μια αναλυτική περιγραφή όσων έχουν γίνει και όσων θα γίνουν στην κατεύθυνση ανάπτυξης των δράσεων εκπαίδευσης των προσφύγόπουλων. Όπως αναφέρθηκε κατά την διάρκεια της ημερίδας, παρά τις δυσκολίες και τις ελλείψεις σε τεχνολογικό εξοπλισμό και συνδεσιμότητα με το διαδίκτυο, κατέβαλαν προσπάθεια να διατηρηθεί η επαφή των παιδιών με την εκπαιδευτική διαδικασία.

Η αναδιάρθρωση

Ο κ. Κόπτσης κατά την διάρκεια της τοποθέτησής του αναφέρθηκε στους γενικούς στόχους που έχουν θέσει για να ξεκαθαρίσει ότι «έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια αναδιάρθρωσης στην εκπαίδευση, γιατί είναι γεγονός ότι υπάρχουν πολλές παθογένειες, πολλά πράγματα που γίνονται σωστά και θα επιδιώξουμε να παραμείνουν έτσι και πολλές παθογένειες που πρέπει να αλλάξουν.  Όταν φέρνεις αλλαγές, είναι αναμενόμενο να έρθουν αντιδράσεις. Δεν μας φοβίζουν οι αντιδράσεις γιατί ο στόχος είναι κοινός και υγιής, να αλλάξουμε το σχολείο. Να το αναμορφώσουμε, να το αναβαθμίσουμε, να φτιάξουμε ένα σχολείο που θα είναι χρηστικό για τους μαθητές, εποικοδομητικό για τους εκπαιδευτικούς και χρήσιμο και αποδοτικό για τους γονείς».

Ενδιαφέροντα στοιχεία

Ενδιαφέροντα ήταν και τα στοιχεία τα οποία παρουσίασε ο διευθυντής Εκπαίδευσης της περιφερειακής διεύθυνσης Ηπείρου Κωνσταντίνος Καμπουράκης.

Ο κ. Καμπουράκης υπογράμμισε ότι από το 2016-2017 που ξεκίνησαν να λειτουργούν οι πρώτες εκπαιδευτικές δομές υποστήριξης προσφύγων, τα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με τους φορείς και τους διεθνείς οργανισμούς όπως είναι ο διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΔΟΜ), η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες και η Unicef κατάφεραν να πετύχουν πολλά.

Επίσης, από την αρχή της υλοποίησης του προγράμματος εκπαίδευσης των προσφύγων , η συνεισφορά της υπήρξε σημαντική.

Όπως ανέφερε ο κ. Καμπουράκης αρχικά προσέφερε μια σφαιρική εικόνα των διεθνών πρακτικών και πολιτικών στα ζητήματα της εκπαίδευσης των παιδιών προσφύγων. Επίσης, συνεισέφερε στην κάλυψη των εξόδων του προγράμματος προληπτικού παιδιατρικού εμβολιασμού των προσφυγόπουλων και στην εκμάθηση της μητρικής τους γλώσσας στο πλαίσιο της μη τυπικής εκπαίδευσης.

«Χρηματοδότησε και οργάνωσε επιμορφωτικές δράσεις για τους εκπαιδευτικούς με επίσης διοργάνωσε συναντήσεις μέσω τηλεδιασκέψεων βοηθώντας ουσιαστικά στην μετάφραση οδηγιών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση των προσφυγόπουλων καθώς και στην μετάφραση χρήσιμων πληροφοριών για την Covid 19. Προσέφερε σχολικά είδη καθώς και εγχειρίδια αυτόνομης εκμάθησης ελληνικών, αραβικών και φαρσί στους μαθητές των δομών τον Μάρτη του 2021».

Τη φετινή χρονιά υποστηρίζει το πρόγραμμα «All Children in Education», για μαθητές που ζουν σε ανοικτές δομές φιλοξενίας. Οι υπηρεσίες αυτού του προγράμματος, αφορούν κυρίως σε μαθήματα γλώσσας και ενισχυτικής διδασκαλίας.

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί πως το σχολικό έτος 2018-2019, πραγματοποιήθηκε μια σειρά προγραμμάτων επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης για εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στην εκπαίδευση μαθητών με προσφυγικό ή μεταναστευτικό υπόβαθρο που υλοποιήθηκε από την Unicef, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με πανεπιστημιακά τμήματα, το αυτοτελές τμήμα συντονισμού εκπαίδευσης προσφύγων του υπουργείου και το Ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής.

Χαιρετισμό στην ημερίδα απεύθυναν μεταξύ άλλων και ο αντιπεριφερειάρχης Οδυσσέας Πότσης, ενώ παρούσα στην αίθουσα ήταν και η αντιπεριφεριάρχης, Αγνή Νάκου.

Μικροένταση έξω από το Δημαρχείο

Τέλος, από αποδοκιμασίες και συνθήματα διαμαρτυρίας μίας ομάδας εκπαιδευτικών και συνδικαλιστών της εκπαίδευσης, που είχαν συγκεντρωθεί έξω από το Δημαρχείο χαρακτηρίστηκε η αποχώρηση του Γ.Γ του υπ. Παιδείας Αλ. Κόπτση από το δημαρχιακό μέγαρο, όπου συναντήθηκε με τον δήμαρχο Μ. Ελισάφ, παρουσία του αντιδημάρχου Παιδείας κ. Αϊβατίδη, του προέδρου του δημ. συμβουλίου Δημ. Παπαγεωργίου και του περιφ. διευθυντή εκπαίδευσης Κων. Καμπουράκη.

Εξερχόμενος της συνάντησης με τον κ. Ελισάφ, αντιπροσωπεία των Συλλόγων Εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και της Ένωσης Γονέων Μαθητών επέδωσαν υπόμνημα διαμαρτυρίας στον κ. Κόπτση, με τους εκπροσώπους τους, να θέτουν σε προφορικό επίπεδο κάποια από τα βασικά προβλήματα στις σχολικές μονάδες.

Η στιχομυθία ήταν έντονη, όταν ο κ. Κόπτσης επιχείρησε να απαντήσει στα επιχειρήματα των συνδικαλιστών, κάτι που τελικά έκανε για τα περισσότερα από τα ζητήματα που τέθηκαν, όπως οι συγχωνεύσεις τμημάτων, οι ελλείψεις εκπαιδευτικών σε πολλές ειδικότητες, αλλά και το ζήτημα της αξιολόγησης.

Εξερχόμενος του δημαρχιακού μεγάρου, ο κ. Κόπτσης αποδοκιμάστηκε από μία ομάδα συγκεντρωμένων εκπαιδευτικών, που τον χαρακτήριζαν «ανεπιθύμητο», με το επεισόδιο να μένει στο φραστικό επίπεδο, χωρίς να απαιτηθεί η συνδρομή της ΕΛ.ΑΣ που είχε πολύ ισχυρή παρουσία στο σημείο.