ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΜΗ ΚΡΑΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ – Οδεύει προς ψήφιση, στα «κάγκελα» η πανεπιστημιακή κοινότητα

dav

Το νομοσχέδιο έγινε τη Δευτέρα δεκτό από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, θα εισαχθεί προς συζήτηση στην Ολομέλεια αύριο Τετάρτη και αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση την Παρασκευή – Έντονες αντιδράσεις από συλλογικότητες και φοιτητές, που αναμένεται να απαντήσουν με πανελλαδικό συλλαλητήριο

 

Δεκτό «κατά πλειοψηφία» έγινε, από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου -Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων».

Στην καταληκτική του τοποθέτηση, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης επέκρινε την αντιπολίτευση για διάθεση ιδεολογικής διαμάχης «λες και είμαι στα αμφιθέατρα της ΑΣΟΕΕ το 2001..».

Ειδικότερα για τη συνταγματική στάση του ΠΑΣΟΚ είπε ότι τον «ξενίζει» δεδομένου ότι έχουν γνωμοδοτήσει διαφορετικά, ο πρώην πρόεδρος του κόμματος Ευ. Βενιζέλος και ο καθηγητής Ν. Αλιβιζάτος. Όσο για την πρότασή του ΠΑΣΟΚ για το λεγόμενο σκανδιναβικό μοντέλο, είπε ότι μοιάζει περισσότερο με σκανδιναβικό «σταυρόλεξο», διότι, δεν υπάρχει αυτούσιο σε καμία χώρα της περιοχής.

Αντί να ρυθμίσετε τα κολέγια με νόμο, ισοπεδώνετε την ανώτατη παιδεία παραβιάζοντας το Σύνταγμα, είπε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Διον. Καλαματιανός.

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας θα εισαχθεί προς συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής την ερχόμενη Τετάρτη 6 Μαρτίου, και αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση την Παρασκευή 8 Μαρτίου.

Την ίδια στιγμή, δέκα μεγάλα ξένα Πανεπιστήμια έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για ίδρυση παραρτημάτων στην Ελλάδα, σύμφωνα με όσα είπε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος ανέφερε πως η Ελλάδα δεν μπορεί να περιμένει την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος για την ίδρυση Μη Κρατικών Πανεπιστημίων.

«Η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης δεν παραβιάζει το Σύνταγμα» αναφέρει επίσης και τονίζει πως «στην Ελλάδα τα δημόσια πανεπιστήμια είναι η ναυαρχίδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε κάθε σενάριο».

Υποστηρίζει πως η αγορά μετά το λύκειο είναι αρρύθμιστη και πως «με το νομοσχέδιο για την ίδρυση των παραρτημάτων και μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, προσφέρουμε στους φοιτητές τους και πλήρη ακαδημαϊκά δικαιώματα».

Αναφέρει επίσης ότι «πολλοί καθηγητές της Διασποράς επιθυμούν να ξαναγυρίσουν στην Ελλάδα, είτε σε συνεργασίες με τα δημόσια πανεπιστήμια, είτε μέσω των παραρτημάτων των ξένων πανεπιστημίων».

Όλα όσα αλλάζουν στα ΑΕΙ

Στο νομοσχέδιο πάντως περιλαμβάνονται διατάξεις για την απελευθέρωση της διαχείρισης των οικονομικών των δημοσίων ΑΕΙ από τις διοικήσεις τους, για την αναβάθμιση και στήριξη του ακριτικού Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και την αυτονομία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου.

Τις προηγούμενες ημέρες ολοκληρώθηκαν οι τρεις από τις τέσσερις προβλεπόμενες συζητήσεις στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής (με την κατάθεση των απόψεων των κομμάτων της αντιπολίτευσης επί των άρθρων του αλλά και των εκπροσώπων των κοινωνικών φορέων), ενώ η διαδικασία στην επιτροπή θα ολοκληρωθεί αύριο το μεσημέρι.

Στο μεταξύ στο κείμενο του νομοσχεδίου εισήχθησαν αλλαγές από την αρχική μορφή του μετά τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης και συγκεκριμένα:

Κίνητρα για περιφερειακά παραρτήματα: Η προβλεπόμενη εγγυητική επιστολή για τη δημιουργία ενός παραρτήματος μειώνεται στο 50% του ποσού εάν το παράρτημα πρόκειται να εγκατασταθεί εκτός της Περιφέρειας Αττικής, εξαιρουμένης της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων Αττικής, καθώς και εκτός της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Χωρίς όριο στις ώρες διδασκαλίας: Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή, αυξάνεται στο 90% το μέρος του διδακτικού ερευνητικού προσωπικού που θα πρέπει να κατέχει διδακτορικό. Επίσης, έχει απαλειφθεί το προβλεπόμενο στο προηγούμενο νομοσχέδιο ανώτατο όριο ωρών διδασκαλίας (12 ώρες εβδομαδιαίως) για κάθε μέλος του προσωπικού.

Διανομή εσόδων: Παρότι στο άρθρο 132 του νομοσχεδίου στην αρχική μορφή του ανέφερε ότι απαγορεύεται στα νέα «Νομοθετικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ) να διανέμουν μέρος των εσόδων τους σε οποιοδήποτε πρόσωπο, περιλαμβανομένων των ιδρυτών του», στο κατατεθειμένο νομοσχέδιο αφαιρέθηκε η φράση «περιλαμβανομένων των ιδρυτών του».

Νομική μορφή: Από την αρχική μορφή του νομοσχεδίου αφαιρέθηκε ότι το ΝΠΠΕ «αποτελεί παράρτημά του στην Ελλάδα, με βάση απόφαση του αρμοδίου οργάνου του μητρικού ιδρύματος που προσδιορίζει λεπτομερώς την εσωτερική μεταξύ τους σχέση και αντανακλάται επί του κεφαλαίου ή με βάση συμφωνίες πιστοποίησης (validation) ή δικαιόχρησης (franchising), οι οποίες διασφαλίζουν ουσιωδώς την ορθή τήρηση των ακαδημαϊκών προτύπων του μητρικού ιδρύματος». Στο κείμενο προστέθηκε ένας νέος ορισμός που αφορά την «εκπαιδευτική συμφωνία», η οποία ορίζεται ως «δεσμευτική ειδική συμφωνία μεταξύ μητρικού ιδρύματος και παραρτήματος μητρικού ιδρύματος υπό τη μορφή ΝΠΠΕ, που εξασφαλίζει πλήρως την ορθή τήρηση των ακαδημαϊκών προτύπων του παραρτήματος μέσω συνεχούς και ενδελεχούς ελέγχου επί της λειτουργίας του». Στο μεταξύ, συνεχίζονται οι αντιδράσεις του ακαδημαϊκού κόσμου με χαρακτηριστικές πρόσφατες ανακοινώσεις των Ενιαίων Συλλόγων Διδασκόντων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, της Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης, της Φιλοσοφικής του Πανεπιστημίου Κρήτης κ.λπ.

Παράλληλα, αρκετά τμήματα ΑΕΙ παραμένουν υπό κατάληψη, ενώ ήδη έχουν προαναγγελθεί συγκεντρώσεις για την ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ξάνθη, Κομοτηνή, Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Βόλο, Γιάννενα, Κέρκυρα και Φλώρινα.